Logopedie
Řeč je mimořádně složitá funkce, ale při dobré a podnětné výchově je dítě schopno ovládnout ji spolehlivě a včas. Rozhodujícím obdobím jsou již první dva roky života, kdy dítě své broukání, žvatlání a zejména první slabiky a slůvka samo porovnává a upravuje podle vzoru nejbližšího a nejstálejšího - především podle řečových projevů své matky.
Podle A. J. Komenského je třeba v prvních dvou letech života dopřát dítěti volnost ve vlastním hledání a zkoušení, aby si samo a po svém „oblamovalo“ svůj jazýček a snažilo se postupně napodobovat slyšený řečový vzor. J. A. Komenský dále uvádí, že u většiny dětí by měla být řeč na dobré úrovni kolem 4 roku věku. V pátém a šestém roce se již jen zdokonaluje artikulační pružnost a obratnost pomocí písní, rýmovaček, říkanek a básní.
Logopedická prevence znamená včasné opatření, učiněné dříve, než je narušen vývoj určité funkce. Všeobecně platí, že dobrá výchova řeči je nejlepší a nejjistější prevencí.
V naší mateřské škole je vyškoleno v oblasti logopedické prevence několik logopedických asistentek: paní učitelka Jitka Třísková, Vladimíra Mlčková a Šárka Horňáková.
Na začátku školního roku provádíme depistáž a po konzultaci s logopedkou ze SPC Mgr. Ivou Chudobovou zařazujeme děti k jednotlivým logopedickým asistentkám. S těmito dětmi je prováděna logopedická prevence 1 x za 14 dnů. Do pracovního sešitu zaznamenáváme metodický návod pro rodiče a „úkoly“ pro cvičení s dětmi doma.
Pro procvičování hybnosti jazyka, artikulační a dechová cvičení máme vypracovaný manuál „Pět P“, na základě kterého můžou doma rodiče s dětmi pracovat a tím přispívat k lepším výsledkům. Spolupráce s rodiči je totiž jedním z nejdůležitějších činitelů pro nápravu řeči dítěte.